Dublon Accounting AB

Meny

6 saker att tänka på inför årsbokslutet

Ett årsbokslut ska upprättas av alla företag, oavsett storlek och företagsform efter utgången räkenskapsår. Hur bokslutet ska upprättas beror på vilken typ av företag det är. För enskilda firmor innebär det ofta ett enklare årsbokslut eller ett förenklat bokslut, medan aktiebolag måste göra en fullständig årsredovisning där bokslutet är en del av årsredovisningen.

Nedan har vi listat viktiga saker att tänka på inför årsbokslutet.

  1. Kontrollera kund- och leverantörsfakturor
    På bokslutsdagen behöver du ha kontroll på vilka kund- och leverantörsfakturor som är utestående – vilka fakturor som per bokslutsdatum var obetalda av både er till leverantörer och era kunder.

  2. Engagemangsbesked från banken
    Ett engagemangsbesked är en sammanställning från banken som t.ex. visar alla lån, krediter, garantier, borgensåtaganden och andra förpliktelser. Det är ofta viktigt för revisorn eller redovisningsbyrån att få detta besked för att kunna säkerställa att alla obligationer är korrekt redovisade i bokslutet.

  3. Försäkringsbrev
    Om ditt företag har några försäkringar måste du se till att alla försäkringsbrev laddas ner och är tillgängliga för revisorn och redovisningsbyrån som upprättar och granskar bokslutet.

  4. Intäkter som inte blivit fakturerade eller betalda
    Om du har intäkter för det gångna året som du ännu inte har fakturerat eller fått betalt för, ska dessa inkluderas med i bokslutet. Det ska påverka resultatet och därför ska det bli bokfört även om man inte fått betalt för dem. Gäller även om ditt bolag använder kontantmetoden.

  5. Periodiseringsfonder
    Ett företag kan avsätta upp till 25 % av årets vinst i en periodiseringsfond. Genom att avsätta resultat på detta sätt sänks företagets resultat, vilket även gör att skatten minskar. Avsättningen måste återföras senast 6:e året efter. Man får göra en frivillig återföring tidigare, med hela eller delar av beloppet som avsatts. Periodiseringsfond fungerar som en sorts buffert som kan jämna ut resultatet mellan år med olika bra resultat.

  6. Pensionskostnader
    Om du har haft pensionskostnader under året så behöver du också betala och bokföra särskild löneskatt på dessa kostnader. Betalning och bokföring av pensionskostnader och särskild löneskatt ska göras under det år kostnaderna gäller.

 

 

Genom att hålla koll på dessa punkter gör du bokslutsprocessen smidigare och ser till att alla viktiga delar är med i redovisningen. Vi hjälper er såklart oavsett vilka krav som gäller för ditt företag och vi ser till att alla delar hanteras korrekt och uppfyller alla lagkrav.